|
|
Poziomy biegłości językowej - samoocena
(Common Reference Levels: self assessment grid)
|
A1
|
A2
|
Rozumienie
|
Słuchanie
|
Potrafię zrozumieć znane mi słowa i bardzo podstawowe wyrażenia dotyczące mnie osobiście, mojej rodziny i bezpośredniego otoczenia, gdy tempo wypowiedzi jest wolne a wymowa wyraźna.
|
Potrafię zrozumieć wyrażenia
i najczęściej używane słowa, związane ze sprawami dla mnie ważnymi (np. podstawowe informacje, dotyczące mnie i mojej rodziny, zakupów, miejsca i regionu zamieszkania, zatrudnienia). Potrafię zrozumieć główny sens zawarty w krótkich, prostych komunikatach i ogłoszeniach.
|
Czytanie
|
Rozumiem znane nazwy, słowa
i bardzo proste zdania, np.: na tablicach informacyjnych i plakatach lub w katalogach.
|
Potrafię czytać bardzo krótkie, proste teksty. Potrafię znaleźć konkretne, przewidywalne informacje w prostych tekstach dotyczących życia codziennego, takich jak ogłoszenia, reklamy, prospekty, karty dań, rozkłady jazdy. Rozumiem krótkie, proste listy prywatne.
|
Mówienie
|
Interakcja
|
Potrafię brać udział w rozmowie pod warunkiem, że rozmówca jest gotów powtarzać lub inaczej formułować swoje myśli, mówiąc wolniej oraz pomagając mi ująć
w słowa to, co usiłuję powiedzieć. Potrafię formułować proste pytania dotyczące najlepiej mi znanych tematów lub najpotrzebniejszych spraw – i odpowiadać na tego typu pytania.
|
Potrafię brać udział w zwykłej, typowej rozmowie, wymagającej prostej i bezpośredniej wymiany informacji na znane mi tematy. Potrafię sobie radzić w bardzo krótkich rozmowach towarzyskich, nawet jeśli nie rozumiem wystarczająco dużo, by samemu podtrzymać rozmowę.
|
Mówienie
|
Produkcja
|
Potrafię używać prostych wyrażeń i zdań, aby opisać miejsce gdzie mieszkam oraz ludzi, których znam.
|
Potrafię posłużyć się ciągiem wyrażeń i zdań, by w prosty sposób opisać swoją rodzinę, innych ludzi, warunki życia, swoje wykształcenie, swoją obecną i poprzednią pracę.
|
Pisanie
|
Pisanie
|
Potrafię napisać krótki, prosty tekst na widokówce, np.:
z pozdrowieniami z wakacji. Potrafię wypełniać formularze (np.: w hotelu) z danymi osobowymi, takimi jak nazwisko, adres, obywatelstwo.
|
Potrafię pisać krótkie i proste notatki lub wiadomości wynikające z doraźnych potrzeb. Potrafię napisać bardzo prosty list prywatny, na przykład dziękując komuś za coś.
|
|
B1
|
B2
|
Rozumienie
|
Słuchanie
|
Potrafię zrozumieć główne myśli zawarte w jasnej, sformułowanej w standardowej odmianie języka wypowiedzi na znane mi tematy, typowe dla domu, szkoły, czasu wolnego itd. Potrafię zrozumieć główne wątki wielu programów radiowych i telewizyjnych, traktujących o sprawach bieżących lub o sprawach interesujących mnie prywatnie lub zawodowo – wtedy, kiedy te informacje są podawane stosunkowo wolno i wyraźnie.
|
Potrafię zrozumieć dłuższe wypowiedzi i wykłady oraz nadążać za skomplikowanymi nawet wywodami – pod warunkiem, że temat jest mi
w miarę znany. Rozumiem większość wiadomości telewizyjnych i programów
o sprawach bieżących. Rozumiem większość filmów w standardowej odmianie języka.
|
Czytanie
|
Rozumiem teksty składające się głównie ze słów najczęściej występujących, dotyczących życia codziennego lub zawodowego. Rozumiem opisy wydarzeń, uczuć i pragnień zawarte w prywatnej korespondencji.
|
Czytam ze zrozumieniem artykuły i reportaże dotyczące problemów współczesnego świata, w których piszący prezentują określone stanowiska i poglądy. Rozumiem współczesną prozę literacką.
|
Mówienie
|
Interakcja
|
Potrafię sobie radzić
w większości sytuacji, w których można się znaleźć w czasie podróży po kraju lub regionie, gdzie mówi się danym językiem. Potrafię – bez uprzedniego przygotowania – włączać się do rozmów na znane mi tematy prywatne lub dotyczące życia codziennego (np.: rodziny, zainteresowań, pracy, podróżowania, wydarzeń bieżących).
|
Potrafię się porozumiewać na tyle płynnie i spontanicznie, że mogę prowadzić dość swobodne rozmowy z rodzimymi użytkownikami języka. Potrafię brać czynny udział w dyskusjach na znane mi tematy, przedstawiając swoje zdanie
i broniąc swoich poglądów.
|
Mówienie
|
Produkcja
|
Potrafię łączyć wyrażenia
w prosty sposób, by opisywać przeżycia i zdarzenia, a także swoje marzenia, nadzieje
i ambicje. Potrafię krótko uzasadniać i objaśniać własne poglądy i plany. Potrafię relacjonować wydarzenia
i opowiadać przebieg akcji książek czy filmów, opisując własne reakcje i wyrażenia.
|
Potrafię formułować przejrzyste, rozbudowane wypowiedzi na różne tematy związane
z dziedzinami, które mnie interesują. Potrafię wyjaśnić swój punkt widzenia w danej kwestii oraz podać argumenty za
i przeciw względem możliwych rozwiązań.
|
Pisanie
|
Pisanie
|
Potrafię pisać proste teksty na znane mi lub związane z moimi zainteresowaniami tematy. Potrafię pisać prywatne listy, opisując swoje przeżycia
i wrażenia.
|
Potrafię pisać zrozumiałe, szczegółowe teksty na dowolne tematy związane z moimi zainteresowaniami. Potrafię napisać rozprawkę lub opracowanie, przekazując informacje lub rozważając argumenty za i przeciw. Potrafię pisać listy, podkreślając znaczenie, jakie mają dla mnie dane wydarzenia i przeżycia
|
|
C1
|
C2
|
Rozumienie
|
Słuchanie
|
Rozumiem dłuższe wypowiedzi, nawet jeśli nie są one jasno skonstruowane i kiedy związki logiczne są w nich jedynie implikowane, a nie wyrażone bezpośrednio. Bez większych trudności rozumiem programy telewizyjne i filmy.
|
Nie mam żadnych trudności ze zrozumieniem jakiejkolwiek wypowiedzi mówionej – słuchanej „na żywo” czy odbieranej za pośrednictwem mediów – nawet przy szybkim tempie mówienia rodzimego użytkownika języka, pod warunkiem jednak, iż mam trochę czasu, by przyzwyczaić się do nowego akcentu.
|
Czytanie
|
Rozumiem długie i złożone teksty informacyjne i literackie, dostrzegając i doceniając ich zróżnicowanie pod względem stylu. Rozumiem artykuły specjalistyczne i dłuższe instrukcje techniczne, nawet te niezwiązane z moją dziedziną.
|
Rozumiem z łatwością praktycznie wszystkie formy języka pisanego, włączając w to abstrakcyjne lub językowo skomplikowane teksty, takie jak podręczniki, artykuły specjalistyczne i dzieła literackie.
|
Mówienie
|
Interakcja
|
Potrafię się wypowiadać płynnie
i spontanicznie, bez zbyt widocznego namyślania się
w celu znalezienia właściwych sformułowań. Potrafię skutecznie porozumiewać się w kontaktach towarzyskich i sprawach zawodowych. Potrafię precyzyjnie formułować swoje myśli i poglądy zręcznie nawiązując do wypowiedzi rozmówców.
|
Potrafię bez żadnego wysiłku brać udział w każdej rozmowie czy dyskusji. Dobrze znam
i odpowiednio stosuję wyrażenia idiomatyczne i potoczne. Wyrażam się płynnie, subtelnie różnicując odcienie znaczeń. Jeśli nawet miewam pewne problemy z wyrażeniem czegoś, potrafię tak przeformułowywać swoje wypowiedzi, że rozmówcy są właściwie nieświadomi moich braków.
|
Mówienie
|
Produkcja
|
Potrafię formułować przejrzyste
i szczegółowe wypowiedzi dotyczące skomplikowanych zagadnień, rozwijać w nich wybrane podtematy lub poszczególne kwestie i kończyć je odpowiednią konkluzją.
|
Potrafię przedstawić płynny, klarowny wywód lub opis sformułowany w stylu właściwym dla danego kontekstu, w sposób logiczny i skuteczny, ułatwiający odbiorcy odnotowanie
i zapamiętanie najważniejszych kwestii.
|
Pisanie
|
Pisanie
|
Potrafię się wypowiadać
w zrozumiałych i dobrze zbudowanych tekstach, dosyć szeroko przedstawiając swój punkt widzenia. Potrafię pisać
o złożonych zagadnieniach
w prywatnym liście, w rozprawce czy opracowaniu, podkreślając kwestie, które uważam za najistotniejsze. Potrafię dostosować styl tekstu do potencjalnego czytelnika.
|
Potrafię pisać płynne, zrozumiałe teksty, stosując odpowiedni
w danym przypadku styl. Potrafię pisać o złożonych zagadnieniach w listach, opracowaniach lub artykułach, prezentując poruszane problemy logicznie i skutecznie, tak by ułatwić odbiorcy zrozumienie i zapamiętanie najważniejszych kwestii. Potrafię pisać streszczenia i recenzje prac specjalistycznych i utworów literackich.
|
Na podstawie materiałów źródłowych:
- Council of Europe: D. Coste, B. North, J. Sheils, J. Trim, tłumaczenie W. Martyniuk, Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Council of Europe 2001, Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, redakcja czasopisma Języki Obce w Szkole, Warszawa 2003.
Potwierdzeniem zakresu zdobytej wiedzy i umiejętności jest, oprócz studiów językowych, zdobycie certyfikatu z języka obcego.
Certyfikat z języka obcego jest dokumentem wydawanym przez instytucje międzynarodowe, których regionalne przedstawicielstwa uprawnione są do przeprowadzania egzaminów.
Więcej przedstawicielstwa:

Do egzaminów można przystępować w Rzeszowie lub w dowolnie wybranym przedstawicielstwie organizatora w Polsce.
Certyfikaty wydawane po opanowaniu poziomu B2 uprawniają w większości krajów europejskich do podjęcia pracy lub studiów. Certyfikaty poziomów C1 i C2 odpowiadają zakresowi wiedzy i umiejętności dyplomantów studiów wyższy ch.
|
|
|
|
|
|
|