8 maja 2015 r. Studium Języków Obcych Politechniki Rzeszowskiej miało zaszczyt organizować już IV Forum Akademickich Ośrodków Nauczania Języków Obcych Szkół Wyższych Województwa Podkarpackiego, którego temat przewodni brzmiał „Od ucznia do studenta – możliwości edukacyjne w nauczaniu języków obcych a kariera”. Tegoroczna konferencja zgromadziła około 70 uczestników przybyłych m. in. z UCNJO Uniwersytetu Rzeszowskiego, I LO w Łańcucie, czy Instytutu Goethego w Warszawie. Liczną grupę uczestników IV Forum stanowili również nauczyciele SJO Politechniki Rzeszowskiej.
Przedsięwzięciu został przyznany patronat JM Rektora Politechniki Rzeszowskiej, Podkarpackiego Kuratora Oświaty i Prezydenta Miasta Rzeszowa.
Zróżnicowana tematyka Forum pozwoliła zapoznać się gronu nauczycieli z aktualną problematyką nauczania języków obcych nie tylko na etapie akademickim, ale i na poziomie szkół średnich i gimnazjów. Jedenastu prelegentów Forum przybliżyło audytorium szereg wyzwań, przed którymi stają dydaktycy języków obcych w XXI wieku.
Słuchacze mieli okazję zapoznać się z procesem dydaktyki języków obcych na studiach wyższych w kontekście Europejskich Ram Kwalifikacji oraz kształcenia przyszłych specjalistów i inżynierów w oparciu o wytyczne MNiSW. Profile kompetencji językowych dla wybranych grup zawodowych, a także problem dostosowania dydaktyki do potrzeb zawodowych zostały szczegółowo omówione w oparciu o badania w ponad 150 międzynarodowych firmach środkowej Europy.
Kolejnym ważnym aspektem konferencji była promocja potwierdzania znajomości języka obcego jako zwiększanie motywacji do nauki i podnoszenie własnej atrakcyjności na rynku pracy. Warto dodać, że w październiku 2014r. SJO Politechniki Rzeszowskiej zostało licencjonowanym centrum egzaminacyjnym Goethe-Institut.
Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się prelekcje rzucające nowe światło na nauczanie języka obcego. Przedstawiono m.in. żmudny proces tworzenia kursu języka technicznego dla studentów kierunku lotnictwo, a także zachęcano do kreatywnego korzystania z dobrodziejstw płynących z nowoczesnych technologii w celu podniesienia poziomu atrakcyjności zajęć z języka obcego i zwiększenia stopnia zaangażowania ucznia. W części warsztatowej Forum zaproponowano praktyczne ćwiczenia, dzięki którym nauczyciele mogą powtarzać materiał leksykalny i ćwiczyć z uczniami umiejętność komunikacji.
Zróżnicowana problematyka wykładów IV Forum nasuwa wniosek, iż nauczyciele języków obcych stają się dziś bardziej interdyscyplinarni niż kiedykolwiek, są bowiem nie tylko specjalistami w zakresie lingwistyki i dydaktyki, ale także spełniają często rolę trenera czy „humanisty z suwmiarką” - łącznika pomiędzy światem nauk ścisłych i humanistycznych, co szczególnie ma miejsce w środowisku lektorów na uczelniach technicznych, takich jak Politechnika Rzeszowska.
Więcej informacji oraz szczegółowy harmonogram konferencji dostępny jest na stronie: http://www.akademickieforum.pl
IV Forum Akademickich Ośrodków Nauczania Języków Obcych Szkół Wyższych Województwa Podkarpackiego. Fot. Marian Misiakiewicz